Przejdź do treści

Projektowanie stron internetowych – rys historyczny

  • przez
audyt stron www

Projektowaniem (tworzeniem) stron internetowych do niedawna zajmował się tzw. Webmaster. Webmaster był ogólnym terminem, oznaczającym jedną osobę, zajmującą się projektowaniem, programowaniem, szatą graficzną oraz często aktualizacją i administracją stron i portali www. Stronę internetową webmaster wykonywał na zamówienie osoby (firmy), która chciała zaistnieć w internecie. Mogły to być zlecenia jednorazowe – wtedy praca kończyła się z chwilą zaakceptowania projektu i umieszczenia witryny na wskazanym serwerze. Albo usługi mogły mieć charakter ciągły – kiedy webmaster aktualizował i rozbudowywał witrynę zgodnie z zapotrzebowaniem właściciela serwisu.

Na dzień dzisiejszy przy tworzeniu stron internetowych (kiedy coraz powszechniejsze stają się systemy zarządzania treścią, tzw. CMS) coraz widoczniej zarysowuje się podział na większą ilość specjalności i zwiększa się ilość osób biorących udział w projekcie nawet najprostszej strony internetowej. Często (szczególnie przy większych projektach) prace nad serwisem rozdziela się na część wykonywaną po stronie serwera {back end} oraz na tą wykonywaną w urządzeniu końcowym (przeglądarce użytkownika {front end}). Do specjalności tych zaliczyć należy: Administrator serwisu/Tester (nie należy go mylić z administratorem serwerów i baz danych), Programista (Webdeweloper), Grafik (Webdesigner), Specjalista SEO, Webmaster * (rozumiany tutaj jako: osoba opisująca tekstową zawartość serwisu za pomocą języków opisu treści. Wzbogacająca interfejs aplikacji instalując gotowe moduły. Wprowadzająca funkcje poprawiające użyteczność serwisu oraz organizująca logiczną strukturę strony. Osoba dbająca o poprawne działanie serwisu i kontrolująca wprowadzane przez redaktorów treści) oraz Redaktor.

O ile każdy z wcześniej wymienionych specjalistów jest z pewnością w stanie stworzyć poprawnie działający serwis internetowy, to z dużym prawdopodobieństwem nie będzie to serwis ze szczytów wyszukiwania na średnio popularne frazy. Często widuję strony stworzone wyłącznie przez, np. Grafików, które nie mają zaimplementowanych absolutnie żadnych elementów SEO, a często także sensownych opcji administracyjnych i edycyjnych (z każdą nawet drobną poprawką musimy się zgłaszać do autora). Mimo, że takie strony są często bardzo piękne wizualnie, szanse odnalezienia ich przez internautów są minimalne o ile w ogóle możliwe, gdyż często strona będąca kombinacją obrazków (np. wykonana we Flash’u) nigdy nie zostanie zaindeksowana przez wyszukiwarki. Można też wyobrazić sobie sytuację skrajną w drugą stronę – serwis stworzony przez specjalistę SEO, który składa się wyłącznie z idealnie wyselekcjonowanego tekstu (niekoniecznie merytorycznego i przyjaznego człowiekowi), gdzie słowa kluczowe stanowią około 0,75% całej treści (i takie strony wbrew pozorom także istnieją, mimo, że ich najczęściej nie widzimy… gdyż są to tzw. „zaplecza SEO”… precle, SWLe, itd.). Wynik końcowy pod względem wyszukiwania jest wspaniały, np. top 3 w nawet kilka dni, o tyle trudno wyobrazić sobie dłuższe zainteresowanie internautów tak nieciekawie i nie atrakcyjnie wyglądającą stroną (nie wspominając o przeróżnych filtrach antyspamowych, które nam grożą w dłuższej perspektywie).

Podsumowując, należy stwierdzić, że dobrze wykonana strona internetowa musi zawierać w sobie wiele elementów z różnych specjalności, zarówno tych widocznych dla użytkownika oraz tych niewidocznych (i tych jest zdecydowanie więcej !), aby osiągnąć zadowalający efekt końcowy, czyli to co najważniejsze, atrakcyjną wizualnie witrynę oraz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, nie zapominając o właściwej użyteczności (dostępność, intuicyjność, szybkość, responsywność, nawigowalność itp.)

 
* – definicja na podstawie Wikipedii

 

Tekst: Tomasz Korona
01.2014
error: