Przejdź do treści

Darmowy audyt seo – jak wykonać?

  • przez
audyt responsywność

Sposobów może być wiele – ważne – aby osiągnąć zamierzony cel w postaci wykrycia nieprawidłowości i znalezieniu ulepszeń. Skupię się na przedstawieniu sposobów dostępnych dla każdego i przy użyciu narzędzi ogólnodostępnych.

1). Przede wszystkim należy skorzystać z możliwości, które daje nam każdy komputer z zainstalowaną przeglądarką internetową:

– obejrzeć kod strony w edytorze tekstowym i ewentualnie dokonać edycji (… każde wyeliminowanie nadmiarowej treści to już malutki sukces … {dużo nadmiarowej treści powstaje przy generowaniu stron w aplikacjach, gdzie zapis jako strona html, jest tylko jedną z wielu funkcji}) {użycie: łatwe, zastosowanie: średnio trudne;}

{dalej podane przykładowe sposoby dotyczą przeglądarki Google Chrome}

– zobaczyć źródło tekstowe strony dostępne dla przeglądarki, w tym celu wystarczy wpisać przed adresem strony view-source: (to polecenie dostępne  jest także w menu pod prawym przyciskiem myszy) {użycie:łatwe, zastosowanie: łatwe;}

– zobaczyć za pomocą polecenia site: * wpisanego przed adresem naszej strony, co zostało przez Google zaindeksowane lub nie, na konto naszej strony {użycie:łatwe, zastosowanie: łatwe;}

Zazwyczaj już tylko na podstawie tych powyższych informacji można o witrynie dowiedzieć się bardzo dużo, a wprawne oko może wychwycić sporo istotnych informacji i symptomów nieprawidłowości.

2). Następnym sposobem może być użycie bezpłatnych narzędzi online oferowanych na wielu stronach:

– bing.pl/webmaster {użycie:łatwe, zastosowanie: łatwe;}

– w3c.org {użycie:łatwe, zastosowanie: średnio trudne;}

– Google Analytics (GA) i Google Webmaster Tools (GWT) {jednak wymagają one odpowiedniego zaimplementowania na interesującej nas witrynie, jak i czasu potrzebnego na zebranie danych} {użycie: średnio trudne, zastosowanie: średnio trudne;}

– majesticseo.com, woorank.com, seoptimer.com, moz.com/researchtools/ose …
{z tych narzędzi zupełnie za darmo można skorzystać zazwyczaj jednorazowo lub przez określony czas} {użycie:średnio trudne, zastosowanie: trudne;}

Przy ich pomocy otrzymamy także sporą ilość danych, które same w sobie zawierają wskazówki co i jak zrobić, aby wprowadzić zmiany. Przy odrobinie wiedzy z zakresu html/css i podstaw budowy stron lub tylko korzystając z samego zaimplementowanego edytora treści (o ile strona taki posiada) możemy wiele z tych rzeczy poprawić (w szczególności te oznaczone jako {użycie:łatwe, zastosowanie: łatwe;}).


Warto też sprawdzić responsywność {dosłownie: udzielenie odpowiedzi dopasowanej do urządzenia pytającego} (czyli wygląd strony w różnych urządzeniach a szczególnie przy mniejszych rozdzielczościach) – dobrym i łatwo dostępnym sposobem jest skorzystanie z przeglądarki Mozilla Firefox i użycie kombinacji klawiszy Ctrl+Shift+M {w tym trybie istnieje możliwość symulacji dotknięć}.
Od początku 2015 roku firma Google kładzie na tą własciwość szczególny nacisk – więcej informacji znajdzisz we wpisie: Napraw problemy z obsługą witryny na urzadzeniach mobilnych

Dobrze jest też finalnie sprawdzić faktyczny wygląd strony w popularnych przeglądarkach: Chrome, Firefox, Microsoft Edge, IE, Yandex, Safari, Maxton … oraz na innych urządzeniach, np. telefon, konsola, tablet, smartphone {nie zawsze wszystko da się wychwycić na symulacji, aczkolwiek takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko, szczególnie przy trzymaniu się standardów W3C}.

Wykonanie audytu wymaga, aby nie tylko wyciągnąć dane, ale właściwie je zinterpretować i podjąć właściwe strategie co do dalszych działań w witrynie. Z pewnością należy posiadać nieco wiedzy i doświadczenia, aby nasze wnioski i podjęte działania były właściwe i przyniosły oczekiwane efekty. Jednak warto takie działania podejmować, jeżeli zależy nam na lepszej pozycji witryny.

Bardzo ważna uwaga! Przed dokonaniem nawet najdrobniejszej zmiany, w kodzie strony, trzeba wykonać kompletną kopię, dotyczy to szczególnie stron korzystających z baz danych.
Do edycji kodów źródłowych najlepiej korzystać z Notepad ++ w trybie „Format > Koduj w UTF-8 (bez BOM)” {jeżeli witryna, w tym – baza danych – posiada inne kodowanie niż UTF-8 to można rozważyć inne opcje – natomiast mocno to odradzam} – użycie, np. Notatnika Windows może powodować poważne błędy w kodzie php.
Do transferu plików z serwera i na serwer polecam program FileZilla. {chyba, że pracujemy już na serwerze 🙂 … to wtedy moje rady, tego typu, są zbędne …}

Kiedy już wszystkie zalecenia z audytu zostaną wdrożone, to czas zaobserwować ich efekty, przez śledzenie statystyk: wyświetleń, odwiedzin i kliknięć, jak i samego czasu przebywania użytkowników w witrynie oraz poprawy wyników sprzedaży, wykonanych konwersji lub innych oczekiwanych skutków.

Należy tutaj dodać, że sam proces optymalizacji i audytu nie jest procesem jednorazowym i nawet najlepiej zrobiona witryna pod względem seo na dzień dzisiejszy, taka nie musi być już niedługo, bo internet jest medium szybko zmieniającym się. Ponadto mechanizmy i algorytmy robotów wyszukiwarek „mielą” niektóre dane bardzo długo, nawet kilka miesięcy (szczególnie te potencjalnie niebezpieczne i obniżające pozycję witryny, po za tzw. „filtrami ręcznymi” oczywiście, które są natychmiastowe).

A jaka jest alternatywa? Czyli ile kosztuje profesjonalny audyt?

Ceny na tym rynku są mocno zróżnicowane i zaczynają się od 0 zł przy skorzystaniu z darmowych narzędzi online (jednak często wymagają one od przeprowadzającego audyt zaangażowania oraz podania adresu e-mail i dokonania rejestracji – zawsze umożliwiają, zainteresowanym firmą – pozyskanie adresu domeny potencjalnie wymagającej lub zainteresowanej pozycjonowaniem, co zazwyczaj skutkuje większą ilością różnych ofert na e-maile lub telefon związane z daną domeną) do nawet kilku, czy kilkunastu tysięcy złotych przy bardzo rozbudowanych witrynach i dodatkowo przy analizie danych w dłuższym czasie (np. kilku, kilkunastu miesięcy), jak i od ilości samych analizowanych danych. Ceny zależą także od reputacji firmy / specjalisty seo … i nie zawsze drożej, znaczy lepiej, jak i na odwrót …
Jeżeli audyt ma zawierać nie tylko wskazówki, ale i wykonanie zmian sugerowanych w audycie, to cena jest odpowiednio wyższa w zależności do ilości wymaganej pracy.

* – Inne przydatne polecenia do analizy SEO:

cache: – pokazuje wersję strony zapisaną w pamięci podręcznej wyszukiwarki Google

link: – strony zawierające odnośniki do wskazanej witryny

related: – pokazuje strony zbliżone tematycznie

info: – pokazuje opis strony jakim dysponuje wyszukiwarka

allintitle: – pokazuje strony zawierające w tytule szukaną frazę (np. allintitle:seo eletom)

intitle: – pokazuje strony zawierające w tytule określony wyraz

allinurl: – pokazuje strony zawierające szukaną frazę w adresie URL. Interpunkcja jest ignorowana

inurl: – pokazuje strony zawierające szukany wyraz w adresie URL (np. inurl:seo eletom)

allintext: – pokazuje strony zawierające szukaną frazę w tekście (np.: allintext:pozycjonowanie eletom)

intext: – pokazuje strony zawierające szukany wyraz lub wyrazy w tekście

allinanchor: – pokazuje strony zawierające odnośniki z szukaną frazą

inanchor: – pokazuje strony zawierające odnośniki z szukanym wyrazem (np.: inanchor:seo eletom)

filetype: – pokazuje listę plików w określonym formacie zawierających szukaną frazę (np. pozycjonowanie filetype:PDF)

define: – pokazuje definicje określonych wyrażeń (np. define:seo)

numrange: – pokazuje strony zawierające liczby z podanego zakresu (np. numrange:100100100-100100500)

** – Lista specjalnych adresów URL, które zamiast strony lub plików z sieci otwierają specjalne strony narzędziowe lub informacyjne wbudowane w przeglądarkę Chrome (niektóre działają tylko z konkretnymi wersjami przeglądarki):
about:about – List of about pages.
about:appcache-internals – HTML 5 Application Cache diagnostics.
about:blob-internals
about:blank – Shows a blank HTML document.
about:cache – A list of all the web pages cached by Google Chrome.
about:conflicts – Modules loaded into the main process and ones to load later
about:crash – Crash the active tab.
about:credits – Credits, and licenses for all software used to make Chrome.
about:dns – DNS prefetching engine diagnostics.
about:flags – Experimental browser features.
about:gpu – Graphics card information, used to assist in GPU debugging.
about:gpucrash
about:gpuhang
about:hang
about:histograms – Detailed technical metrics.
about:inducebrowsercrashforrealz – Crashes the Google Chrome browser.
about:kill
about:memory – Memory used.
about:network – network info
about:net-internals – Network diagnostics. with disable support for diagnostics.
about:plugins – List of installed plugins (not extensions)
about:sandbox
about:shorthang – Hangs the tab’s process, making it become unresponsive.
about:stats
about:sync – Synchronization engine diagnostics.
about:sync-internals
about:tasks
about:tcmalloc – Stats as of last page load.
about:terms – Terms of service.
about:view-http-cache – Cached HTTP objects.
about:version – Version info and the command line options used to launch.

chrome://about/about – List of about pages.
chrome://about/credits – same as about:credits
chrome://about/ipc
chrome://appcache-internals/
chrome://blob-internals/
chrome://bookmarks/ – Bookmark manager.
chrome://bugreport/
chrome://cloudprintresources/
chrome://conflicts/
chrome://constrained-test/
chrome://crashes/
chrome://chromewebdata/
chrome-devtools://devtools/
chrome://downloads – Download manager.
chrome://extensions – Extensions manager.
chrome://extension-icon/
chrome://favicon/
chrome://flags/ – experimental browser features
chrome://gpu-internals/
chrome://history – history page
chrome://history2/ – history page version 2
chrome://keyboard/
chrome://net-internals/ – Network diagnostics. with disable support
chrome://newtab – New Tab page.
chrome://newtab/#mode=app-launcher
chrome://plugins/ – List of installed plugins (not extensions),
chrome://print – Print Preview.
chrome://settings – Settings manager.
chrome://settings/about – about chrome
chrome://sync-internals/
chrome://textfields/
chrome://view-http-cache/ – Cached HTTP objects.

view-cache:url – Shows some under-the-hood cache details.
view-source:url – Displays the source code of the URL specified.

A dodatkowo strony dla systemu CHROME OS

chrome://about/os-credits
chrome://activationmessage/
chrome://filebrowse/ – a tab version of the content browser
chrome://imageburner/
chrome://keyboardoverlay/
chrome://mediaplayer/
chrome://mobilesetup/
chrome://register/
chrome://slideshow/
chrome://system/
chrome://userimage/
file:///media/ – usb drive/sd card browser in a tab

Autor: Tomasz Korona
error: